Bedrijven die alleen streven naar winstmaximalisatie presteren slechter.
Een veel gehoorde opmerking: “duurzaamheid kost geld”. Onderzoek bewijst het: geef vol gas als het gaat om duurzaamheid. Al op 25 november 2011 publiceerde Harvard de working paper “the impact of a corporate culture of sustainability on corporate behaviour and performance“. De belangrijkste conclusie: Duurzame bedrijven presteren beter. Bedrijven die alleen streven naar winstmaximalisatie presteren veel minder dan duurzame bedrijven.
Negentig ‘high sustainability’ bedrijven werden vergeleken met negentig ‘low sustainability’ bedrijven. High sustainability bedrijven zijn ondernemingen die jaren geleden vrijwillig milieu- en sociaal beleid in het dna van hun organisatie verankerden. De directie van deze groep bedrijven voelt zich verantwoordelijk voor duurzaamheid. De directies krijgen hun bonus/aandelen/of andere incentive pas als het bedrijf de duurzaamheidsdoelstellingen haalt. Minder uitstoot van CO2, minder verspilling en het terugdringen van schadelijke stoffen uit productieprocessen levert een beloning op voor de executives. En vanzelfsprekend moet het bedrijf winstgevend blijven. Deze groep duurzame bedrijven focussen op de lange termijn. Ze hebben actief beleid om hun stakeholders te betrekken bij hun keuzes voor duurzaamheid en geven ook meer niet-financiele informatie aan hun stakeholders.
De ‘low sustainables’ had geen van deze milieu- en sociale waarden in hun bedrijfsvoering opgenomen. Deze bedrijven streven alleen naar winstmaximalisatie. Duurzaamheid en milieu gaat voor hen niet verder dan complience.
De bevindingen van de Harvard onderzoekers zijn glashelder. Duurzame bedrijven presteren beter.
Finally we provide evidence that High Sustainability companies significantly outperform their counterparts over the long-term, both in terms of stock market and accounting performance.