Teamwork is een keuze deel III
Teamontwikkeling – resultaten boeken in teams
Wil je betere resultaten boeken in teams? In veel organisaties zijn werknemers, managers en complete afdelingen in een concurrentiestrijd verwikkeld. De energie en tijd die dit kost zou veel beter gebruikt kunnen worden voor het tot stand brengen van innovatie, voor het verlenen van service aan klanten. Voor het realiseren van de bedrijfsdoelstellingen. Wil je je teams beter laten functioneren? Besteed dan meer aandacht aan teamontwikkeling. Hier het derde deel van “teamwork is een keuze”.
8) Vermijd de afrekencultuur
Bij innovatie, pionieren en succes hoort ook mislukking. Medewerkers moeten zich veilig voelen. Pas als je je veilig voelt, durf je grenzen te verleggen. Wie zijn grenzen probeert te verleggen, maakt fouten.
De afrekencultuur drukt iedereen in een strak keurslijf dat erop is gericht om niet in de fout te gaan. Het resultaat is dat de middelmaat de norm wordt. Dat is desastreus voor een organisatie waar innovatie en creativiteit van doorslaggevend belang is en waar een topprestatie geleverd moet worden. Het is desastreus voor een organisatie die het maximale uit zijn medewerkers wil halen.
De afrekencultuur heeft grote gevolgen:
- Er is geen vertrouwen,
- medewerkers voelen zich niet prettig,
- medewerkers komen niet tot hun recht,
- medewerkers raken gedemotiveerd en haken af,
- medewerkers houden informatie en kennis voor zichzelf in plaats van deze te delen,
- er is te weinig creativiteit,
- de kennis en ervaring van medewerkers wordt niet optimaal benut.
De oorzaak van de afrekencultuur zit hem veelal in het leiderschap. Leiders met te weinig competenties zijn een probleem voor je organisatie. Probeer mislukkingen positief te zien en gebruik deze als leermoment. Bespreek in open dialoog wat de mogelijke oorzaken zijn. Leer hier uit. Train je leiders en managers goed, creëer een veilige omgeving voor je medewerkers en voorkom dat je medewerkers banaal worden afgerekend.
9) Faciliteer je medewerkers
Een leider creëert de kansen en de omgeving om het team succesvol te maken. Zorg er daarom als leider voor dat je in het team staat en niet er boven zodat een duidelijke en open communicatie mogelijk is. En zorg voor de optimale omstandigheden waar je team zijn taak goed kan uitvoeren. Geef medewerkers nooit een excuus om niet goed te presteren.
Een salesteam moet zich vooral bezig houden met klanten en niet met allerlei zaken daaromheen. Die neem je ze uit handen.
Als je van je mensen meer verkopen en hogere omzet verwacht, heb je dan ook nagedacht hoe je jouw mensen hierin kunt faciliteren? Wil je dat ze meer uren maken? Hoe ga je dat realiseren zonder dat het ziekteverzuim omhoog gaat? Wat heb je gedaan om je medewerkers beter op te leiden? Welke beloning ga je geven als jouw medewerkers het onmogelijke doel realiseren?
10) Team coaching
Topsporters gebruiken de kennis van trainers, coaches en begeleiders om fysiek, emotioneel, mentaal en spiritueel zo fit mogelijk te worden. In het bedrijfsleven liggen hier nog veel kansen. Een team kan op vier verschillende niveaus gecoacht worden om het optimale eruit te halen, net zoals topsporters:
- Fysiek zodat je medewerkers gezond en energiek blijven,
- Emotioneel zodat het team sociaal sterk staat en elkaar helpt waar nodig. training op emotioneel niveau maakt mensen weerbaar en helpt ze om te gaan met moeilijke omstandigheden en tegenslagen,
- Mentaal zodat teamleden effectief presteren wanneer het echt van hen verwacht wordt en ze met deze druk kunnen omgaan (bv. als projectresultaten niet verlopen zoals verwacht of de condities waarbinnen het project uitgevoerd wordt zijn niet optimaal)
- Spiritueel zodat iedereen achter het doel blijft staan. Waar doe je het allemaal voor? De bron van je motivatie. Nee, dat zijn geen cijfers en spreadsheets. Met cijfers maak je dingen meetbaar. Cijfers motiveren niet. Waarvoor gaan jouw medewerkers harder lopen? Wat motiveert ze echt?
Melvin
Teamwork is een keuze.
Lees hier deel 1
Lees hier deel 2